Jak wzmocnić kondycję po długiej przerwie w uprawianiu aktywności sportowych?

Dłuższa przerwa w aktywności może zdarzyć się każdemu i z różnych powodów. Odzyskanie wypracowanej formy, nawet dla osób systematycznie wcześniej trenujących, bywa jednak nie lada wyzwaniem. Chcąc wrócić do dawnej sprawności pamiętajmy, że jesteśmy w tym czasie szczególnie narażeni na rozmaite urazy i kontuzje. Podpowiadamy, jak skutecznie i bezpiecznie wzmocnić kondycję!

Przerwa od sportu – jak wpływa na organizm?

Uraz, kontuzja, ciąża, choroba lub praca – to najczęstsze powody przerwy w aktywności sportowej. Niekiedy nawet niesprzyjające warunki atmosferyczne czy zwykłe lenistwo sprawiają, że porzucamy treningi. Bez względu na przyczynę, zaprzestanie ćwiczeń nie jest obojętne dla organizmu, który niezwykle szybko przyzwyczaja się do siedzącego trybu życia.

Tak jak regularne uprawianie sportu zwiększa wydolność, poprawia metabolizm i zapewnia lepsze samopoczucie, tak odstawienie treningów można przyrównać do odstawienia ważnego dla organizmu leku. Dłuższa przerwa w aktywności skutkuje podniesieniem ciśnienia tętniczego, szybszym tętnem spoczynkowym i wzrostem tkanki tłuszczowej. Częściej odczuwamy też zmęczenie i ogólny spadek nastroju.

Dlatego też zawsze, kiedy jest to możliwe, nie powinniśmy całkowicie rezygnować z aktywności fizycznej. Zamiast tego możemy zmniejszyć liczbę treningów lub ich intensywność bądź też zmienić rodzaj aktywności – w ten sposób będziemy czerpać korzyści płynące z ruchu bez jednoczesnego obciążania organizmu.

Bezbolesny powrót do formy – na co uważać rozpoczynając treningi?

Powrót do aktywności sportowej po dłuższej przerwie zawsze, bez wyjątku, wymaga wdrożenia specjalnie przygotowanego planu treningowego. Niezależnie, czy uprawiamy sport wyczynowo czy rekreacyjnie, potrzebujemy odpowiedniego przygotowania – do kontuzji najczęściej dochodzi właśnie z powodu jego braku.

Wbrew pozorom, urazy i kontuzje to powszechny problem nie tylko wśród osób mających za sobą problemy zdrowotne. Na urazy narażone są też ci, którzy rozpoczynają treningi po zimowej przerwie. Nadmierna brawura w połączeniu z odzwyczajonym od ruchu organizmem to prosta droga do kolejnej, tym razem wymuszonej kontuzją przerwy.

Jak zmniejszyć ryzyko kontuzji wracając do sportu?

Wiemy już, że przeforsowanie organizmu może powodować ból i zniechęcać do aktywności, a w skrajnych przypadkach skutkować ponowną przerwą od aktywności. Dlatego też wracając do sportu, należy kierować się zdrowym rozsądkiem i stopniowo rozbudowywać plan treningowy. W przypadku powrotu po kontuzji, konieczne jest poprzedzenie go odpowiednią rehabilitacją i przygotowaniem do ponownych obciążeń. Nie zaczynajmy też od intensywnych treningów, które jedynie zwiększają ryzyko wtórnego urazu. W trakcie wykonywania ćwiczeń nie obciążajmy nadmiernie kontuzjowanego miejsca.

Podobną taktykę warto obrać po każdej innej przerwie od aktywności. Pamiętajmy, by obciążenia rozkładać i zwiększać etapami, stale obserwując możliwości swojego organizmu, który adaptuje się do wzmożonego wysiłku. Im dłuższa przerwa w uprawianiu sportu, tym powrót do regularnej aktywności powinien odbywać się jeszcze wolniej. Nie zapominajmy, że nasza wydolność znacznie spada już po kilku dniach czy tygodniach roztrenowania. Przerwa kilkumiesięczna czy kilkuletnia to jeszcze większe wyzwanie, które jednak warto podjąć, by cieszyć się dobrą kondycją.

Jakie ćwiczenia wykonywać, by wzmocnić kondycję po przerwie?

Powrót do aktywności fizycznej będzie różnił się w zależności od obecnej kondycji. Osobom, u których jest ona słabsza, zalecane są na początek krótkie, trwające po 20 minut marsze powtarzane 2-3 w tygodniu. Z czasem będziemy mogli wydłużyć trasę i zwiększyć tempo treningu w tej formie.

Idealnym sposobem na poprawę kondycji jest też zmiana codziennych nawyków. Korzystanie ze schodów zamiast z windy czy wysiadanie przystanek wcześniej, by pokonać resztę trasy na piechotę – w ten sposób rozruszamy organizm i przygotujemy go do częstszej aktywności. Idealnym uzupełnieniem dla spacerów będzie też jazda na rowerze, pływanie czy domowa gimnastyka. Trening na siłowni po dłuższej przerwie warto natomiast skonsultować ze specjalistą – trenerem personalnym lub fizjoterapeutą.

Nie zapominajmy też o kilkuminutowej rozgrzewce, która przygotuje ciało do wysiłku i przyśpieszy krążenie. Tak samo ważne jest rozciąganie po ćwiczeniach. Każdy trening po przerwie trzeba również zakończyć właściwą regeneracją – w tym celu możemy skorzystać z rollera, odwiedzić saunę lub uciąć sobie drzemkę.

W jakich butach trenować po przerwie od aktywności?

Przemyślany plan treningowy to nie wszystko. Równie ważne co stopniowy powrót do aktywności do sportu, jest też odpowiednie przygotowanie się do pierwszych treningów. Szczególną w tym rolę odgrywa zwłaszcza wygodne obuwie sportowe. Buty New Balance, które prezentujemy w naszej ofercie, to doskonały wybór dla osób chcących na nowo rozpocząć swoją przygodę ze sportem.

Komfort użytkowania i stylowy wygląd w jednym? Sprawdź ofertę butów New Balance w streetstyle24.pl i wybierz dla siebie te, w których wzmocnisz kondycję!