Tommy Hilfiger buty – tak samo, jak wszystko inne – ma bardzo charakterystyczne. Małe, stylowe logo w trzech kolorach szybko zapada w pamięć. To najbardziej dyskretne logo ze wszystkich wiodących marek, a przy tym najłatwiej rozpoznawalne. Mały, biało-czerwono-granatowy wzór, czasem tylko jako mały prostokąt na T-shircie. Tommy Hilfiger oznacza swoim logo odzież i buty, więc są nie do pomylenia z innymi.
Ciekawe zagadnienie, w dodatku niebezpodstawne. Na pierwszy rzut oka widać, jak bardzo odzież zaprojektowana przez Tommiego Hilfigera stworzona jest w określonym stylu, bardzo charakterystycznym. To tak zwany smart casual, czyli łączenie w sobie elegancji wyższych lotów z luźniejszym, sportowym stylem. Do tego kilka kolorów, często tych samych. Mało tego, Tommy Hilfiger odzież projektuje w taki sposób, że przypominają nieco stroje do polo, tenisa lub żeglowania. Takie skojarzenia przywodzą na myśl nie tylko USA z jego klubami sportowymi, lecz także splendor i luksus. Czy to zbieg okoliczności, a może celowy zabieg?
Tylko tyle i aż tyle. Prawda jest taka, że to firma stawiająca na niemal minimalistyczne stylizacje. Przecież Tommy Hilfiger odzież zawsze produkował, celując w jednolite kolory i obowiązkowe logo w trzech kolorach. Raz większe, raz mniejsze. Nawet jeśli bardziej różnorodne, to nadal w obrębie prostego, trochę szkolnego stylu. Twórcom zależy na ponadczasowych kreacjach. Głównie chodzi o wzory, które były modne od kilku dekad i wciąż cieszą się niegasnącym zainteresowaniem. Do tego Tommy Hilfiger ma w ofercie warianty podstawowe, bez krzykliwych kolorów i świecących podeszw.
Kluczem do sukcesu firmy jest odwoływanie się do klasycznych, amerykańskich tradycji, ale w formie uniwersalnej, pasującej do różnych ludzi i stylów. Właśnie dlatego Tommy Hilfiger wzoruje się na mundurkach szkolnych, strojach do gry w baseball, tenisa lub polo. To połączenie unifikacji i uniwersalizmu, a przy tym pragmatyczna chęć przyciągnięcia jak największej liczby klientów. Tommy Hilfiger wzoruje się na znanym sobie ubraniu rodem z collage’u, co w połączeniu z charakterystycznym logo przywodzi na myśl powiewającą flagę USA, tylko bez gwiazdek. Aczkolwiek gwiazdki były, na przykład w kampanii promocyjnej z udziałem popularnych aktorów w 1997 roku.
Choć trudno w to uwierzyć, na początku swojej kariery Hilfiger prowadził butik. Jako sprzedawca poznał branżę od podszewki, wliczając w to te przykre sytuacje. Jego sklepik padł i Tommy Hilfiger uczył sprzedawać się od nowa, tym razem z bardziej biznesowym podejściem. Tym razem się powiodło, bo zaczął robić karierę. Zdobył kilka prestiżowych nagród i w tej chwili tworzy jedną z najbardziej rozpoznawalnych i prestiżowych marek świata. Jest też uznawany za prekursora stylu, który amerykanie nazywają preppy. To nurt projektancki czerpiący ze szkolnych ubiorów sportowych, a nacisk kładzie głównie na prostotę i stonowanie. Dlatego Tommy Hilfiger projektuje stawiając na bardzo zachowawcze formy.
Elitarne korzenie tego nurtu modowego sprawiły, że Tommy Hilfiger ma sklepy praktycznie na całym świecie, bo każdy chce poczuć się lepszy. A czerpanie z najlepszych tradycji amerykańskich szkół średnich przyczyniło się do dużej popularności zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Choć Tommy Hilfiger buty i ubrania sprzedaje w wielu dużych miastach Europy, w dodatku od wielu lat. Nie jest bez znaczenia, że rozpoznawalne biało-czerwono-granatowe logo stało się synonimem luksusu. Są też sceptycy, którzy dopatrują się w modzie Hilfigera snobistycznych zapędów, ale o gustach podobno się nie dyskutuje.
Człowiek, którego nazwisko stało się marką kojarzoną ze Stanami Zjednoczonymi, pochodzi w rzeczywistości z Irlandii. Młody Hilfiger zakochał się jednak w amerykańskim stylu życia i po latach pracy stał się jego symbolem. Takiej wizji i konsekwencji w dążeniu do wyznaczonego celu można mu tylko pozazdrościć. Tommy Hilfiger projekty tworzy od dekad, a wszystko wskazuje na to, że minimalistyczne logo już na zawsze będzie kojarzone z jakością, luksusem i dobrym smakiem. I modą wyrażającą amerykański styl życia, praktyczny, prosty i ponadczasowy.