Aktywna wiosna, czyli jak wrócić do formy po zimie

Wiosną wszystko zaczyna na nowo budzić się do życia. Tak samo jest z naszymi chęciami powrotu do formy i kondycji fizycznej sprzed okresu zimowego. Jeżeli przez ten czas nie podejmowałeś żadnego ruchu, warto jest się do tego odpowiednio przygotować. Brak planu odbudowania formy może skończyć się niechcianą i utrudniającą dalsze ćwiczenia kontuzją. Przeanalizuj wszystkie poniższe aspekty i pomóż sobie powrócić do sprawności szybko i bezpiecznie.

Zastanów się, w jakim miejscu jest obecnie Twoja forma

To, co jest najistotniejsze, to dobranie intensywności treningu do obecnej kondycji. Jeśli całą zimę przesiedziałeś na kanapie, ruszenie ze zbyt dużym impetem może
skończyć się przeciążeniem organizmu. Dlatego zacznij od małych kroków – na przykład przez pierwsze dni idź na dłuższy spacer, zacznij wchodzić po schodach, nie podjeżdżaj samochodem tam, gdzie spokojnie dasz radę dojść pieszo. Możesz także wybrać się na lekki bieg, przeplatany szybkim marszem. Dopiero gdy poczujesz, że obecne aktywności nie sprawiają Ci już trudu – podkręć tempo.

Zrób przegląd obuwia sportowego

Oczywistym jest fakt, że prawidłowo dobrane obuwie sportowe to jeden z najważniejszych elementów uprawiania aktywności fizycznej. Dlatego też, w zależności od Twoich planów treningowych, przyjrzyj się swoim butom i zobacz, czy masz takie, które odpowiednio wesprą Twoje stopy. Buty New Balance okazują się obuwiem sportowym doskonałym do przeróżnych dyscyplin. Decydując się na bieganie, powinieneś zadbać o buty, zapewniające odpowiednią amortyzację, w zależności od twardości podłoża. Jeżeli wiesz, że będziesz wykonywał ćwiczenia w domu, zdecyduj się na modele butów New Balance, które nie tylko mają siateczkę na zewnątrz, zapewniającą lepszą cyrkulację powietrza, ale także miękką i chłonną wkładkę oraz antypoślizgową podeszwę wewnątrz. Pamiętaj, że niebezpiecznie jest ćwiczyć w domu na boso – istnieje wtedy większe ryzyko poślizgnięć i urazów.

Zrób przegląd odzieży sportowej

Jeśli zaczynasz wracać do formy na wiosnę, musisz przygotować się na to, że pogoda może być jeszcze kapryśna. Sprawdź więc, czy posiadasz w swojej szafie odpowiednie na te okoliczności ubrania. Na pewno potrzebna Ci będzie lekka czapka lub opaska, chroniąca uszy w wietrzne dni. Dobrze jest także zadbać o ochronę szyi – zapalenie górnych dróg oddechowych to jedna z najczęstszych przypadłości podczas powrotu do aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Zaopatrz się w koszulki szybkoschnące i odprowadzające wilgoć. Pamiętaj, aby ubierać się warstwowo – gdy podczas treningu zrobi Ci się cieplej, zdejmij jedną warstwę – w ten sposób wyrównasz swoją temperaturę ciała, ale zrób to zanim pot zacznie spływać Ci po plecach! Inaczej narazisz się na zbyt szybkie ochłodzenie ciała i zwiększysz ryzyko przeziębienia. Dlatego wybieraj cienkie i lekkie ubrania z przeznaczeniem do uprawiania konkretnej dyscypliny.

Jeżeli Twoja aktywność będzie polegała na pracy mięśni nóg – weź to pod uwagę przy wyborze spodenek – na dodatnią temperaturę nie decyduj się na ocieplane spodnie, bo, nawet jeśli początkowo będzie wydawało Ci się, że jest chłodno, to pracujące mięśnie szybko podniosą temperaturę Twojego ciała.